1KC: Goudlokje en de drie beren

Wat hebben we weer veel bijgeleerd! We leerden Goudlokje en de drie beren kennen aan de hand van een verhaal. Maar wat een rare naam... Goudlokje? Goudlokje heeft goudgele lokken en die lokken krullen een beetje. We maakten ook Goudlokje haar krullen door met rolletjes te stempelen. Daarna bestrooiden we ons werkje met gouden blinkers. 

In het ene verhaalt maakten de beren soep en in het andere verhaal maakten ze berenpap. Daarom nodigden we de beren uit in de zaal om voor ons te koken. Ze maakten heerlijke berensoep en we mochten allemaal proeven.

De drie beren waren ook niet allemaal even groot. Papa beer was de grootste, mama beer een beetje kleiner en het kindje was de kleinste. Ook in de klas konden we de beren stellen en sorteren van groot naar klein.

Met Juf Jate maakten we van een kartonnen bord een beer. Eerst scheurden we heel wat bruine stroken in stukken en kleefden we ons bordje vol. Nog twee ogen en een leuke neus en onze beer was klaar.
We puzzelden ook en speelden enkele spelletjes samen met Juf Jate.

Op de laatste dag van dit leuke thema, beslisten we om een gezonde berenwandeling te maken in het zonnetje en gingen we als echte beren naar huis.

We mochten ook enkele verjaardagen vieren met wat gezonds en lekkers! MMM! Dankjewel en hiep hiep hoera!


 

Lees Meer
  229 Hits

1KB : Goudlokje en de beren

In dit thema leerden we heel wat bij over klein, grote, grootste beer / stoel/ bord / bed ....

We stempelden de krullen van goudlokje, kleurden de beren op kleurencode, kleefden de puzzelstukjes op de juiste plaats van de tekening van goudlokje en de beren, ...

Ook in de turnles hebben we met onze eigen knuffelbeer oefeningen gedaan.  Maar wat wel heel raar was dat toen we terug in de klas waren alle knuffelberen verstopt waren we moesten alle beren gaan zoeken. Dat was pas een grote zoektocht en we hebben ze allemaal gevonden. We maakten ook met alle klassen samen berensoep en keken ook naar het filmpje van 3 kinderen die het verhaal van 'goudhaartje" naspeelden.  Wat waren de kleuters toen muisstil... 

In ons poppenhuis hadden we dan ook 3 verschillende stoelen een kleedje voor goudlokje en berenkronen voor de beren. In ons kleine poppenhuisje konden de kleuters spelen met goudlokje en de beren. Aan ons velcrobord maakten de kleuters de puzzelberen in de juiste kleuren. 

We knutselden een mooie berenkroon en toverden ons op de laatste dag om tot echte beren.  (Hier hebben de kleuters naartoe uitgekeken.) Zelf Jules de klaspop had een berenkroon.

We hebben het thema ook afgesloten met echte berenpap. En de kleuters mochten tellen en er 3berenkoekjes opleggen. 

Lees Meer
  246 Hits

1KA: Goudlokje en de 3 beren!

 Brom, brom, brom! Daar kwamen 3 beren aan, die brulden en bromden want er was iemand in hun huisje langsgeweest. Het was Goulokje!

De grootste beer was papa beer, de grote beer was mama beer en de kleine beer was baby beertje.  Wat hadden ze een mooi huisje met  aangepaste bedjes en aangepaste stoeltjes en aangepaste kommetjes.  De kleuters kunnen alvast heelt goed passen van groot en klein en tellen tot 3 gaat supergoed!

De kleuters hadden hun eigen berenknuffel mee en mochten in het berenhuis spelen. Sommige beren waren zelfs groter dan de kleuters zelf.

We deden berenyoga in de zaal en we hadden ook bezoek van juf Elune die kwam een ganse week stage doen bij ons: we schilderden met vorkjes in plaats van met kwasten en we speelden muziek met berentrommels en berenpotjes. Dank je wel juf Elune.

De drie beren kwamen langs om berensoep te maken en ongelooflijk maar waar maar in de refter was het de volgende dag net dezelfde soep merkten de kleuters op????

De laatste dag gingen we op sporenzoektocht, we vonden door de school verschillende berenpootjes, toen we het laatste berenpootje gevonden hadden, hadden we ook de berenpot met de beloning gevonden.

Lees Meer
  257 Hits

1KC: Gouden week + Overal kleuren!

Na de vakantie mochten we drie nieuwe vriendjes welkom heten in onze klas. Welkom Miya, Léonie en Finn! 
We werkten de eerste week na de vakantie aan zelfstandigheid en zelfredzaamheid. Ook hygiëne kwam aan bod deze week. Er zijn heel wat vuile neuzen in de klas, dus oefen we om onze neuzen goed te snuiten.

Daarna werkten we rond het thema 'overal kleuter!'.  Aan de hand van het boekje 'Kleine Kapitein, kleuren' leerden we elke dag een nieuw kleur kennen. Kleine kapitein wist niet welk kleur zijn lievelingskleur was, dus gingen we samen op zoek.
Bij het kleur geel experimenteerden we met verschillend schrijfgerief in het kleur geel. Geel van de zon, een banaan, een citroen of gele regenlaarsjes.
Daarna kwam oranje. Zoals oranje appelsienen. We maakten heerlijke fruitsap in het kleur oranje! 
Voor het kleur rood kregen we blozende wangen, een rode neus en rode lippen. Met onze lippen gaven we zoentjes op een blad en met onze neus probeerden we te schilderen. Leuk, maar toch niet zo gemakkelijk.
We stempelden een paarse tros druiven. Mooi in elk bolletje één stip.
We experimenteerden met scheerschuim, verf, blinkers en lijm en maakten zo echte worden. Net zoals de kleine kapitein in het verhaal, vlogen we met onze luchtballon tussen de wolken.
De groene krokodil van de kapitein kleurden we in de juiste kleuren en puzzelden we de stukjes terug samen.
Maar... na zo lang zoeken wisten we nog steeds niet welk kleur het lievelingskleur was van de kleine kapitein. Misschien alle kleuren samen? Oei... welk kleur werd dat... Bruin van kaka, maar gelukkig ook van chocoladetaart. En zo'n chocoladetaart smaakt natuurlijk altijd!

Uiteindelijk beslist de kleine kapitein dat alle kleuren van de regenboog zijn lievelingskleur is en stempelden we daarom een prachtige regenboog.

We vierden de afgelopen maand ook heel wat verjaardagen. Hiep hiep hoera voor alle jarigen van de maand januari! 







Lees Meer
  181 Hits

Contacteer ons

A    Gravenbos 6, 8470 Gistel

E    info@gravenbos.be

T    +32 59 27 63 63

 

Volg ons

Heb je dit al bekeken?

29 september 2024
18 december 2024
26 maart 2025

Over Gravenbos

Het schoolteam is blij en dankbaar voor het vertrouwen dat u in onze school stelt. Wij zullen ons ten volle inzetten voor de opvoeding en het onderwijs van uw kind.

U mag een christelijk geïnspireerde, eigentijdse opvoeding en degelijk onderwijs verwachten.

Bij vragen en problemen staan we steeds voor u klaar om samen naar een oplossing te zoeken.

Populaire artikelen

24 augustus 2024
02 september 2024